Vintertider och förkylning

Att bli förkyld under vintern är vanligare än på sommarhalvåret. Och det finns ett par olika orsaker till detta. Med de nedanstående tips kan det vara lättare att undvika förkylningar. Har man redan blivit så finns det självklart även saker man kan göra för att lindra besvären.

Anledningar bakom varför vi oftare blir förkyld när det är vinter är huvudsakligen av två olika anledningar:

  • för det första spenderar vi mer tid inomhus och ökar därför risken att sprida sjukdomen vidare till personerna vi bor med.
  • men under vintern är luften ofta påtagligt torrare, vilket faktiskt gör det lättare för virus att hålla sig kvar i luften längre perioder och får därmed större chans att smitta någon.

Självfallet spelar dock andra faktorer även en roll, som att sova tillräckligt. Studier har faktiskt visat på att de som sover endast fem till sex timmar per natt löper en avsevärt högre risk att bli sjuk jämfört med de som får sju till åtta timmars sömn. Men det gäller förstås fler sjukdomar än just förkylningar.

Vill man förbättra sina chanser att undvika förkylningar ytterligare är det rekommenderat att tvätta händerna ofta och hålla händerna borta från ögon, näsa och mun så mycket som möjligt. Regelbunden, lätt motion och näringsrik kosthållning kommer också hjälpa.

Har man dock drabbats av en förkylning finns det inte ett enkelt botemedel, men att lindra symptomen går alltid. Börja med att titta runt bland receptfria läkemedel, varav det finns ett stort utbud idag. Var även noga med att dricka mycket vätska och vila ordentligt. Om det är svårt att sova på natten kan en eller två extra huvudkuddar hjälpa till att få upp huvud och överkroppen och göra det lättare att andas under natten. Vid problem som hosta brukar varma drycker ofta fungera lika bra som riktiga hostmediciner.