Må bra i ryggen längre

Att ta hand om sin rygg är viktigt för din hälsa och för att du ska må bra. Att sitta mycket och att göra tunga lyft belastar din rygg extra mycket. Då är det viktigt att du tar hand om den.

Arbetsställning och belastning

För att förebygga ryggproblem ska du tänka på hur du belastar din rygg. Hur du sitter vid skrivbordet eller hur du lyfter tunga saker påverkar rygghälsan. Därför är det viktigt att du anpassar både arbetsställning och belastning för att minska risken för skador.

När du gör tunga lyft så böj på höfterna och knäna så att ryggen hålls rak och inte belastas fel. Sitter du mycket är det bra att ta pauser där du aktiverar kroppen på något sätt. Det är även bra att skifta mellan att stå och sitta med hjälp av ett höj- och sänkbart skrivbord.

Stärk ryggen med träning

Träning och rörelse är viktigt för ryggen. Svaga ryggmuskler kan leda till skador men du kan stärka bålen med träning och därmed undvika detta. Har du fått problem med ryggen kan det tyvärr ta lång tid att bli bättre, men med regelbunden träning och aktivering av ryggmusklerna kan du bli fri från ryggont.

Behöver du köpa ett ergonomiskt skrivbord, träningsredskap eller något annat som kan förebygga ryggont? Klicka här.