En god hälsa börjar inifrån

Vem har inte tänkt tanken på att börja träna? Det svenska folket tränar allt mer men samtidigt har allt fler av oss en alldeles för stillasittande livsstil. Vi har ingen anledning att röra på oss i jobbet och när vi ska hem tar vi ofta bilen eller bussen. Men det är inte bara den fysiska hälsan som är viktig, utan även den mentala.

Det är minst lika viktigt att ta hand om sin mentala hälsa som det är att ta hand om den fysiska. Trots det, och trots att psykisk ohälsa ökar lavinartat, är det inte många som tränar både kropp och själ. När själen inte mår bra kommer kroppen inte kunna prestera på topp och till slut hamnar man i en ond cirkel.

Mindfulness – vad är det?

Mindfulness är en typ av mental träning som har blivit allt mer populär under de senaste åren. Denna form av träning är idag så pass välkänd och väl utvärderad att till och med sjukvården kan rekommendera mindfulness-träning som ett slags komplement i samband med allvarliga sjukdomar och annan medicinsk behandling. Men du behöver inte vara sjuk för att ta del av fördelarna av mindfulness.

Grundtanken bakom mindfulness är att stanna upp och reflektera över känslor och tankar som uppstår i vissa specifika situationer. Det handlar inte om att undvika situationer eller på annat sätt skambelägga känslor och upplevelser, utan att istället acceptera dem och sedan gå vidare. Istället för att fixera sig vid sådant som inte är bra är tanken att fokusera på det goda i tillvaron.

Självkänsla genom mindfulness

Eftersom mindfulness är ett sådant effektivt verktyg när det gäller att hantera negativa tankar fungerar det förstås väldigt bra vid dålig självkänsla. Det kräver dock att du har förmågan att stanna upp och reflektera över vad som utlöser de negativa känslor som uppstår. I dessa fall kanske det är bäst att ta hjälp av en terapeut eller coach för att arbeta med självkänslan.

När problemen väl är identifierade är mindfulness ett kraftfullt verktyg för att förändra tänkandet från det negativa till det positiva. Istället för att hänga upp dig på negativa detaljer kan du välja att se det positiva i tillvaron. Något som gång på gång visat sig leda till betydligt bättre mental hälsa och en tydligare upplevelse av välmående, även hos personer med svåra sjukdomar.