Må bra – inifrån och ut

Den psykiska hälsan har varit under debatt under lång tid. Vi har aldrig varit så stressade som nu och aldrig har vi mått så psykiskt dåligt som i dagens moderna samhälle. Som tur är finns det saker du själv kan göra för att må bättre. På denna sida kommer du hitta flera enkla knep som kan hjälpa dig när du känner dig stressad eller orolig.

Det är inte bara den psykiska hälsan som blivit sämre, detsamma gäller den fysiska hälsan. Det är visserligen sant att vi svenskar tränar allt mer, men samtidigt blir de som är stillasittande allt mer inaktiva. Vårt samhälle är uppbyggt på ett sätt som inte uppmuntrar till aktivitet och den stress vi upplever leder till att många inte heller har ork till att träna.

Snabba knep och bra idéer

Det kan vara svårt att veta vad man kan göra. Oavsett om det gäller att komma igång med fysisk eller psykisk träning kan det kännas motigt. Ibland kan det vara svårt att motivera sig att ta det där första steget, hur nödvändigt det än må vara. Men med pepp, smarta tips och nya, fräscha idéer kan det helt klart bli lättare.

Mindfulness

Mindfulness har vuxit enormt under de senaste åren och det är inte konstigt. Idag uppmuntras vi inte till ett sunt förhållande till vårt känsloliv. Istället har samhället alltför länge fokuserat på yta och det som vid en första anblick ser perfekt ut. Detta har gjort att många saknar ett empatiskt förhållningssätt till sig själva. Med mindfulness kan du återta kontrollen över tankar och känslor.

Fysisk träning

Kropp och själ är intimt förknippade med varandra. Detta insåg man redan under den antika tiden och myntade uttrycket ”mens sana in corpore sano” (en sund själ i en sund kropp). Motion har visat sig vara välgörande på många olika sätt, vi upplever oss exempelvis piggare och mer koncentrerade efter en promenad. Så snöra på dig skorna och ge dig ut på en tur redan idag!